Apdares materiālu tendences 2019. gadā – optimisms un ilgtspēja dizaina pasaulē
Vasara ir sākusies arī apdares materiālu pasaulē ar spilgtiem toņiem, jauniem materiāliem, kā arī dabas un cilvēka mijiedarbību. Bieži vien vasara sniedz jaunu enerģiju un iedvesmo, mudinot atsvaidzināt arī sava mājokļa interjeru. Turklāt vasarā daudzi dodas atvaļinājumā un brīvais laiks ļauj vēl rūpīgāk pievērsties dažādiem interjera smalkumiem un dizaina elementiem. Šis ir brīdis, kad skatāmies jaunu interjera priekšmetu, košu tapešu, inovatīvu grīdas segumu un citu interjera un apdares detaļu virzienā. “Reaton” eksperti piedāvā ieskatu jaunākajās apdares materiālu tendencēs un pētījumā par Latvijas iedzīvotāju mājokļu apdares remontdarbu veikšanas paradumiem Latvijā.
“Reaton” eksperti norāda, ka apdares materiālu izvēli nosaka pasūtītāja materiālās iespējas un paredzamās darbības ar nekustamo īpašumu, – vai īpašums tiek veidots sev dzīvošanai, izīrēšanai, pārdošanai vai kādam citam nolūkam. Atbilstoši vispasaules tendencei klienti aizvien vairāk pievērš uzmanību apdares materiālu sastāvam, kaitīgo vielu izdalījumu iespējai, antistatiskajām īpašībām, alerģiju izraisošām vielām un tam, kā materiāls ietekmē iekštelpu gaisa kvalitāti. Savukārt gada populārākās krāsas interjerā ir siltais un dzīvespriecīgais koraļļu tonis, kas kopumā atzīts par 2019. gada aktuālāko krāsu, kā arī zilie toņi un sinepju krāsa.
Grīdas segumu izvēlē priekšroka kvalitātei
Izvērtējot materiālu īpašības un savas vajadzības, priekšroka tiek dota kvalitatīvam materiālam – parketam, laminātam, mīkstajam grīdas segumam un citiem. Šogad pasaulē vadošajā būvniecības izstādē BAU vērojams, ka joprojām līdera pozīcijas grīdas segumos ieņem parkets – franču skujiņas vai parastās eglītes raksti un LVT (luksusa vinila flīzes), kas imitē dēlīšu parketu vai betonu. Kopumā grīdas segumu izvēlē aktualitāte ir LVT flīzes, kas pārsvarā ir koka imitācija. Vinila grīdas flīžu segments pašlaik strauji attīstās, ražotājiem paplašinot sortimentu. Aktuāls vēl joprojām ir dažāda veida ozolkoka parkets, turklāt tas ir kļuvis pieejamāks cenas ziņā. Izsmalcinātāku grīdas segumu piekritēji izvēlas Amerikas riekstkoku. Savukārt lamināts lēnām kļūst par vēstures reliktu grīdas segumu izvēlē.
Paklāju izvēlē vispopulārākās ir paklāja flīzes ar dažādām krāsu pārejām un ģeometriskām figūrām, kā arī ar dabas un lauku tematiku.
Flīzes un santehnika
Keramikas flīzes tagad izmanto ne tikai grīdas un sienu segumos vannas istabās un virtuvēs, bet arī sienu segumos guļamistabās un dzīvojamās istabās. Pēdējos divos gados šī tendence turpinās lielformāta flīzēs ar dabīgo materiālu ietekmi, imitējot marmoru, akmeņus, dabīgos minerālus, koksni. Ir pieprasītas flīzes ar marmora dizainu un masīvkoka grīdas dēļu vai parketa imitāciju. Privātmāju īpašnieki, izvēloties flīzes, prasīgāk vērtē materiālu tehniskos parametrus un interjerā lielākoties ievēro klasisko stilu.
Pēdējā laikā aizvien lielāku interesi izpelnās krāsainā santehnika, individuāla izmēra santehnikas priekšmeti, aksesuāri “ar rozīnīti”, jaunas tehnoloģijas un “gudrie WC”.
Tapetes kā akcents
Ar tapešu izvēli cilvēki joprojām veido modernus un spilgtus akcentus interjerā. Turklāt tapešu izvēle salīdzinājumā ar iepriekšējo desmitgadi ir ļoti mainījusies. Agrāk tika aplīmētas visas telpas sienas, bet tagad Eiropā ir tendence aplīmēt tikai vienu sienu kā akcentu, pārējās sienas krāsojot. Ļoti pieprasītas ir 3D tapetes un tapešu paneļi (fototapetes).
Dzīvokļu īpašnieki pārsvarā izvēlas vinila tapetes, savukārt māju īpašnieki mēdz dot priekšroku arī ekskluzīvākām tapešu versijām, lai izmantotu tās vienai sienai. Tapešu dizainā aktuāls ir Bauhaus mākslas stils, kā arī ģeometriskās formas. Tapešu ražotāji domā arī par to, kā radīt produkciju ar pievienoto vērtību. Piemēram, Nīderlandes uzņēmums “Eijffinger” radījis tapetes, iedvesmojoties no Frīdas Kalo gleznās esošās toņu paletes un ziedu motīviem.
Ilgtspēja kā paliekoša tendence
Lai gan klienti apdares materiālus mājoklim joprojām izvēlas gan pēc savas gaumes, gan iespējām, kopumā globāli aizvien nozīmīgāka kļūst ilgtspēja arī šajā jomā, jo papildus krāsai, materiālam, stilam, faktūrai un rakstam klienti aizvien vairāk domā par ilgtspēju, iespēju robežās izvēloties materiālus, kas kalpos daudzus gadus. Tā ir uzskatāma par vidi saudzējošu un ekoloģisku tendenci. Apdares materiāli pašlaik ir pieejami vēl neredzētā daudzveidībā, priecējot gan klasiskā stila, gan dabas elementu, gan košu vai mierīgu akcentu un, protams, arī videi draudzīgas pieejas cienītājus.
Latvijas iedzīvotāji visbiežāk remontdarbus iecerējuši veikt virtuvē. Uzņēmuma “Reaton” veiktais pētījums, ko realizēja pētījumu centrs SKDS, parāda, ka tieši šī telpa izvirzās par remontdarbu veikšanas līderi, ko minējuši 47% respondentu. Otrajā vietā respondenti min vannas istabu, ko atjaunot vēlas 38%, trešajā vietā atstājot dzīvojamo istabu (36%) un priekšnamu (35%). Interesanti, ka apdares remontdarbu projektus ģimenēs visbiežāk plāno sievietes, – to norāda 43% respondentu, savukārt 36% respondentu atzīst, ka remonta procesu organizē visi mājokļa iemītnieki.
Pētījumā gandrīz puse (48%) aptaujāto norāda, ka mājokļa labiekārtošanas procesā visapgrūtinošākais ir tas, ka šim procesam ir jātērē daudz laika un enerģijas, tādēļ ērtākam mājokļa labiekārtošanas procesam uzņēmums “Reaton” saviem klientiem izstrādājis jaunu pakalpojumu – “Mājokļa saimnieks”, kas ļauj virtuāli izvēlēties piemērotāko apdares veidu, ātri prognozēt izmaksas, saņemt individuālu konsultāciju un vienuviet pasūtīt remontam nepieciešamos apdares materiālus. Tādējādi iedzīvotāji var ietaupīt ne tikai laiku, bet arī finanses, turklāt papildus saņemot arī garantētu materiālu kvalitāti un to ērtu piegādi līdz mājoklim. Nepieciešamību pēc šāda pakalpojuma apstiprina arī veiktā pētījuma rezultāti, kur vairāk nekā 59% aptaujāto iedzīvotāju būtu interese iegādāties jau gatavus apdares materiālu komplektus.